Uuden sukupolven Karpo-iltamat

Suurten ikäluokkien ihmiset muistavat hyvin Hannu Karpon ja hänen tutkivan journalisminsa, jossa porauduttiin erikoisiin tapauksiin niin syrjäkylillä kuin taajamissa. Ohjelmien ihmiset olivat joko jääneet yksin taistelemaan byrokratian rattaisiin tai heillä oli itse valittu normaalista poikkeava elämäntapa, joka häiritsi muita. Rahaa näillä ihmisillä ei ollut ongelmiensa ratkaisemiseksi. Itseään oikeina toimittajina pitävät eivät juuri Karpon journalismia kunnioittaneet, mutta kansa katsoi silmä kovana Karpolla on asiaa –ohjelmaa, jota lähetettiin vuosina 1983–2007.

Kristian Smeds aloitti Teatterikorkeakoulun näyttelijäntaiteen professorina vuonna 2018 ja kirjoitti, kunnianosoituksenaan Karpolle, omille oppilailleen näytelmän, joka kantaa samaa nimeä kuin kuulu tv-ohjelma. Esityksen pohjaksi asettuivat todelliset tapaukset Karpon ohjelmista, mutta niihin lisättiin rutkasti Smeds-kierrettä ja niin syntyi uuden sukupolven Karpo-iltamat. Korona siirsi maata kiertäväksi suunniteltua esitystä ja ensi-iltansa se sai Kotkan Kaupunginteatterissa 7.10.2021. Kansallisteatterin uusintaensi-ilta sai paikkansa vasta tämän vuoden maaliskuussa.

Lapset tuunaavat auton, Inkeri Hyvönen ja Emma Kilpimaa, kuva Tuomo Manninen

Ihmisen sattumusten ihmeitä ja hänen kummallisia ihmissuhteitaan tulkitaan riemukkaan tuoreesti ilmaisten. Ote on ymmärtävä ja lempeä eikä moralisoi. Näyttämön takaosassa olevat peilit ovat ainoa pysyvä lavastuksellinen elementti, kaiken muun näyttelijät tuovat tullessaan.

Ensimmäinen näytös keskittyy toiminnallisiin kohtauksiin, joissa on vauhtia ja voimakasta äänenkäyttöä. Naapurirakkautta kuvataan voimistuvan rajariidan merkeissä ja sen yhteyteen on niitattu Karpon ajatus aiheesta: Mitään se ei kestä, ei salli, ei suvaitse, eikä anna anteeksi. Vannoutuneet talkoolaiset painavat töitä senkin jälkeen, kun eivät enää jaksa. Pokankylän Alma on mainio omaa nimeään kantavan baarin pitäjä, jolla on sana hallussa kosioretkelläkin.

Väliajan jälkeen esiin tulevat selkeämmin tarinat. Kokonaisuus on myös vähemmän äänekäs ja jättää ilmaisulle laajemman tilan. Sosiaalisen ympäristönsä hylännyt nainen pyörittää Pasilan metsässä kiviä rakennukseensa ja haaveilee kaiken aikaa laajemmasta kokonaisuudesta. Samaa tyyppiä on hylättyyn hökkeliin asettunut biisinikkari, joka säveltää kaiken aikaa uusia rakkauslauluja. Esittäessään laulujaan hän imitioi myös oletettuja soittimia.

Kaiken kaikkiaan esitys on melkoista herkkua. Vaikka tapauksia on poimittu marginaalista ja niitä esitetään ronskisti liioitellen, vilkkuu sieltä vahvoja suomalaisuuden piirteitä. Kokonaisuuden tarjoilevat vaihtuvissa rooleissa Suvi Blick, Annika Hartikka, Inkeri Hyvönen, Emma Kilpimaa, Hilma Kotkaniemi, Eeva Mäkinen, Anssi Niemi ja Nicklas Pohjola.

Karpolla on asiaa – tosikertomuksia havumetsien maasta, ohjaus ja dramaturgia Kristian Smeds, lavastus ja pukusuunnittelu Lucie Kuropatová, valosuunnittelu Ina Niemelä, äänisuunnittelu Antero Kemppi, Uusinta-ensi-ilta Kansallisteatterin suurella näyttämöllä 23.3.2023.

Iltamien vetäjät, tuoretta ilmaisua, kuva Tuomo Manninen